20.5 C
Zagreb
Naslovnica Hrvatska Dubravka Vrgoč: Preminuli kolega Topić nije sudjelovao ni u jednoj predstavi

Dubravka Vrgoč: Preminuli kolega Topić nije sudjelovao ni u jednoj predstavi

Zagrebačko Hrvatsko narodno kazalište tuguje zbog smrti dugogodišnjeg člana Zbora, tenora Ante Topića. U subotu poslijepodne oko zgrade HNK kolege i prijatelji zapalili su lampaše u sjećanje na omiljenog opernog pjevača, koji je umro od posljedica koronavirusa.

Topić se navodno zarazio na predstavi, a umjetnici iz kazališta tvrde i kako nije bio jedini. Hrvatski sindikat djelatnika u kulturi zbog svega je ranije kazneno prijavio intendanticu Dubravku Vrgoč za širenje zaraze a nagađa se da su neki razmišljali o nadopuni prijave za ubojstvo iz nehaja.

Da je sve bilo u skladu s epidemiološkim mjerama tvrdi gošća emisije Izvan okvira, intendantica HNK Dubravka Vrgoč.

“Što se tiče kaznene prijave za širenje zaraze – pravosuđe će odlučiti. A što se tiče druge sam, vjerojatno jedina u Europi koja se u kulturnim institucijama suočava s ovakvom optužbom. Teško je odrediti tko se kada i kako zarazio, pandemija nema putovnicu. Ali na taj bi se način mogli tužiti svi, jer je bolest ušla u baš sve institucije u zemlji.

Gubitak Ante Topića je velik, ali manipulira se time da se on zarazio na našoj predstavi zbog statiste, jer ne može se znati tko je imao koronu”, rekla je intendantica, te dodala kako Topić nije bio na predstavama, te je bio samo na jednoj probi.

“On nije nastupao u predstavama koje se spominju, nije bio u rasporedu. Bio je na jednoj probi i na audiciji. Ne zna se tko se gdje zarazio.”, rekla je Vrgoč i kazala kako smatra da su učinili puno što se tiče epidemioloških mjera.

“Mislim da smo napravili puno, provodili smo epidemiološke mjere, a što se Topića tiče – on nije pjevao u zboru ni na jednoj predstavi.

Često sam bila suočavana s prozivkama: za mobing pismima i sindikatima, da sam platila bojanje scenografije otrovnim bojama, potom da su prilikom skidanja azbesta iz kazališta kazalištem letjele otrovne čestice, a i da sam zataškivala statiku kazališta nakon potresa. U tom cijelom nizu dogodila se i pandemija.

U kazalištu postoji dio interesnih sfera i od prije mog dolaska. Neki umjernici iz kazališta imaju jednu sliku, neki drugu… Oni koji me optužuju lažu”, rekla je Vrgoč i pojasnila što se točno dogodilo.

“Od početka pandemije upute koje postoje kažu da se svatko zaražen javi epidemiologu i potom liječniku opće prakse. Netko tko je došao na probu ili pokus, mi mu možemo mjeriti temperaturu i dezinficirati ruke. Mi ne možemo znati je li netko zaražen, asimptomatski… Kad saznamo da je netko tko je osjetio simptome, on se javi epidemiologu, pa liječniku opće prakse, testira se i potom napravi listu kontakata.

Statist koji je 27. listopada nastupio u Seviljskom berberinu, 02. studenog je kontaktirao čovjeka koji je zadužen za statiste, no nikada nije testiran, a liječnik opće prakse mu je rekao da vjerojatno ima koronu. Troje je ljudi iz kazalište imalo simptome, no oni su bili negativni na koronu.

Dva su kontakta bili naši umjetnici i dvoje statista, a njih je o tome obavijestio direktor opere”, kazala je intendantica.

“Kada je jedna zboristica bila zaražena, 33 ljudi iz zbora išlo je na testiranje na teret HNK i tada se doznalo da je Topić pozitivan”, rekla je.

Oni su od početka u HNK ustanovili koordinatore za Covid.

“Onaj tko ima simptome ide kući, a kući se šalju i ljudi koji su bili oko njega. Osoba tri dana radi od kuće, potom se testira, i vraća se zajedno s cijelom ekipom. Kada je nekome loše, odlazi kući, i svi oko njega odlaze kući.

Sada je 14 ljudi iz kazališta zaraženo, a od prvog dana pandemije do jučer je 48 ljudi bilo zaraženo. HNK zapošljava ukupno 503 ljudi”, rekla je Vrgoč.

Na optužbe da je imala veze sa skraćivanjem bolovanja zaposlenicima odgovara:

“11.11. je osoba iz kazališta dobila potvrdu da je pozitivna, i u epidemiološkom nalazu joj stoji da je od 04. do 14. na bolovanju. Ja nemam nikakve veze s određivanjem bolovanja”, rekla je.

“Naša država trenutno nije u lockdownu – zatvoriti kazalište ne mogu, i mi zato mi moramo raditi poštivati epidemiološke mjere. Primjer europskih kazališta takav je da tamo gdje su uvedene mjere zatvaranja kazališta ne rade, ali na mnogim mjestima kazališta sasvim normalno rade”, rekla je Vrgoč i kazala kako je njena dužnost čuvati zdravlje ljudi u kazalištu i omogućiti da kazalište funkcionira.

Kod nas je jedina mjera da zbor ne može nastupati, da nema velikih formi, kaže.

“Ostavili smo nastupe orkestra. Između orkestraša razmak je dva metra, a pleksiglas ćemo staviti za puhače, ne za orkestraše. Testiranje smo imali prije probe, prošli tjedan smo testirali 200 ljudi, 40 glumaca, 40 orkestraša, 40 iz tehnike i 80 baletnih umjetnika. Dva su honorarca u baletu bili pozitivni i jedan u tehnici.

Prije svih izvedbi koje traže više izvedbi u bloku ćemo testirati. Prostor dezinficiramo nekoliko puta dnevno, a jednom tjedno u noći na ponedjeljak provodimo veliku dezinfekciju prostora”, rekla je Vrgoč.

Karmen, svi u predstavi u bliskom kontekstu?

“U izvođenju Karmen ni jedna se osoba nije zarazila. Počeli smo je izvoditi u rujnu, smanjili smo broj orkestraša i zborista, i smanjili smo scenografiju da bi bilo više prostora. Nitko se nije bunio tijekom tog procesa, a zboristi su na probama s vizirom”, kazala je intendantica.

Na upit zašto ne pređu online pojašnjava kako je ljudima važno odlaziti u kazalište.

“HNK je 12. ožujka igrao online i pola milijuna gledatelja je gledalo online predstave. Mi nemamo odluku da se zatvorimo i radimo online produkciju. Online streaming se izvodi tako da nema publike, ali se na sceni sve funkcionira kao i uobičajeno.

Metropolitan opera je otpustila zbor, orkestar, zatvorila su se neke velike kulturne kuće… Najugroženiji smo sektor u pandemiji.

Da bi kazališta mogla funkcionirati, umjetnici moraju biti uhodani. Zatvaranjem se kazališta njegova budućnost stavlja u pitanje”, rekla je Vrgoč.

Kazala je kako HNK sada funkcionira na manje od trećine ulaznica.

“No mi smo javno, ne komercijalno kazalište – da smo komercijalno kazalište ovo ne bi funkcioniralo.

2019. imali smo 14 milijuna, a sada imamo tri milijuna kuna prihoda. No funkcija teatra u pandemiji važna jer publika nalazi utjehu, duhovnu hranu. Tijekom pandemije apsolutno nismo imali problema s publikom.

Nezavisni umjetnici su na cesti, putuju, rade, gostuju gdje god mogu, i prema tome su ljudi koji rade u HNK u privilegiranom položaju”, rekla je intendantica.

Rekla je da su optužbe da je ona spremna zbog svoje ambicije zanemariti dobrobit djelatnika – zlonamjerne.

Kazala je kako će se, u cilju kvalitetnije pripreme umjetnica, sutrašnje prvo igranje popularnog Orašara prebaciti na 15. prosinac.

Najnovije

Još iz rubrike