20.8 C
Zagreb
Naslovnica Hrvatska Je li se tragedija mogla izbjeći? Kolege iz HNK tuguju za preminulim...

Je li se tragedija mogla izbjeći? Kolege iz HNK tuguju za preminulim opernim pjevačem: Neću prestati tražiti pravdu dok god se ne kazne krivci za njegovu smrt

Šestog studenog Ante Topić dobio je prve simptome. Testiran je tri dana kasnije te je bio pozitivan. Stanje mu se rapidno pogoršavalo iz dana u dan. 10 dana kasnije uz tešku upalu pluća završava u zagrebačkoj Dubravi. Ubrzo i na respiratoru.

“Posljedice za pjevača od samog uvođenja te tube od respiratora su katastrofalne vezano za oštećenje glasnica i kasnije njegov oporavaka, a ja se zaista nadam da će se oporaviti”, rekla je Tena Lebarić, HNK Zagreb.

Nije uspio. Ante Topić, operni pjevač zagrebačkog HNK, preminuo je u petak sa samo 62 godine nakon 14 dana agonije. Kolege i prijatelji, od njega su se oprostili ove subote, zapalivši lampione oko HNK.

“Iako sam bio svjestan u kojoj je situaciji bio naš kolega i da je ovaj ishod vjerojatan teško mi je jer to me pogodilo”, govori Mario Bokun.

“Anti obećajem da neću prestati tražiti pravdu dok god se ne procesuiraju i kazne krivci za njegovu preranu smrt”, kaže Cecilija Car, prvakinja zagrebačkog HNK.

Što se zapravo događalo proteklih mjesec i pol dana u zagrebačkom HNK? Evo nam kako to opisuju ljudi iz samog srca kazališta. Daleko od očiju publike i javnosti, oni koji rade iza scene, bez kojih kazalište ne postoji.

“Očito imaš proboj i to debeli proboj u zgradu. Nismo u kancelariji pa da smo na dva metra, nas je u baletu 50, 60 i više, zatrpani jedan kraj drugog. U operi Carmen na kraju drugog čina ima masovna scena, oni imaju one neke male maskice, jedan po drugom skaču”, anonimno.

Tako je i sve počelo. Krajem listopada broj zaraženih u Hrvatskoj naglo je rastao, a HNK je radio. U smanjenom kapacitetu za publiku, ne i za izvođače.

“S obzirom na veličinu orkestralne rupe distancu od 2 metra nije moguće održati. Kod nas, kad smo svirali predstave dolje u rupi, distanca 2 m nije bila.”, kaže Ana Marija Šir, članica orkestra HNK Zagreb.

I dogodilo se neizbježno.

“27. listopada sam ja bila prvi kontakt kolegice iz orkestra koja ja zaražena. Četvrtog studenog mi je javljeno da ne dolazim na posao”, dodaje Šir.

Javljeno je to samo njoj, od strane nadzornika orkestra, neslužbeno. Nitko od imenovanih COVID19 koordinatora nije se oglasio.

Procjena zaraženih Ana Marije Šir je oko 40 do 50, no ostatak orkestra nastavlja s radom, kao da ništa nije bilo te su 4. studenog svirali predstavu.

Raspored je zgusnut, pogotovo pred kraj godine. Na rasporedu je Seviljski brijač. Jedan zaraženi statist je tada bio na pozornici. Dva dana kasnije saznao je da je pozitivan te o tome obavjestio upravu koja ostalima prešućuje. Sve doznaju neslužbenim kanalima, usmenom predajom.

“Mi smo saznali tek drugog studenog i to od svojih kolega. Budući da sam ja bila više od 25 min u kontaktu direktno s oboljelim nazvala sam obiteljskog liječnika te ispričala što se dogodilo i po njegovoj preporuci sam morala biti deset dana u izolaciji”, govori Car.

Preminuli Topić nije sudjelovao na predstavama, ali jest na probama na kojima je bio dio muškog zbora koji je bio u kontaktu sa zaraženim statistom. U sedam dana odigrane su ukupno četiri predstave te su se svi izmiješali.

“Četvrtog studenog je bila predstava Lucia di Lammermoor gdje su se opet izmiješali i solisti i zbor. Onda smo imali audiciju gdje su došli neki drugi ljudi i već tad je bilo izmiješano da ne možemo poloviti tko je s kim bio, no i dalje smo nastavili raditi”, rekao je Bokun.

Uprava sada već zna tko je zaražen i tko bi morao u samoizolaciju, ali informacije ne dijele. Panika i strah šire se, počinju pristizati i prvi nalazi. Dok imenovani COVID19 koordinatori nikom ništa ne govore.

“Moglo se spriječiti. Drugačije bi bilo da nismo upozoravali, da nismo molili da nas se zaštiti, da se uvedu mjere ne u gledalištu nego na pozornici za nas izvođače jer ne bi došlo do svega ovoga“, rekla je Tena Lebarić.

Tena je dobila koronu istog dana kad i pokojni joj kolega, a stižu i novi pozitivni nalazi.

“11. studenog dobila sam pozitivne rezultate koje sam proslijedila cijelom orkestru”, kaže Šir.

I tek nakon Ana Marijinog nalaza, rad se obustavlja. Stiže i preporuka epidemiologa koja potvrđuje ono što su od trenutka proboja virusa, tražili zaposlenici – izolacija za sve.

“Mi svi radimo u istoj prostoriji. Dakle, nije stvar tko je prvi, drugi kontakt, mi smo svi u bliskom kontaktu i jednostavno smo mislili da to moramo znati i to je bio moj motiv da ja rezultat svog testa pošaljem cijelom orkestru”, dodaje Šir.

Cecilija Car smatra kako je ravnateljstvo pogriješilo što nije kompletan ansambl iz te predstave, uključujući tehničko osoblje, frizerke, vizažiste, pjevače, zbor i orkestar stavilo na 10 dana u izolaciju.

Uprava to tumači na svoj način. Na mail dijela članova orkestra i zbora stiže obavijest i zahtjev da se retroaktivno otvori bolovanje, a prvi supotpisnik je ravnatelj opere i koordinator za COVID-19, Marcello Mottadelli. Kod zaposlenika se pali alarm.

“Čula sam se sa svojom doktoricom. Dakle, za početak, ne može mi pisati bolovanje za četvrtog studenog jer sam taj dan službeno radila. Nakon toga, bila sam službeno slobodna, opet ne može bolovanje, nisam neprisutna na poslu. Kaže da je ovo jako protuzakonito. Mi to bolovanje otvorili nismo, razgovarali smo sa svojim obiteljskim liječnicima, to jednostavno nitko nije htio odobriti”, govori Ana Marija Šir.

Idućeg dana, jedan od supotpisnika povlači svoj potpis.

“Obzirom da sam jučer iznenada pozvan na sastanak netom prije spornog maila, te da tijekom sastanka nisam imao potpuni uvid u sve informacije oko navedenog slučaja, ovom prilikom povlačim potpis sa dotičnog dokumenta i ispričavam se svima”, poslao je mailom upravi Josip Šego.

Zašto se to tražilo od ljudi, intendantica Vrgoč nije odgovorila ni u jednom poslanom upitu. Kratko je tek odgovorila da nije riječ o službenoj odluci uprave. U tom trenutku, ni sami zaposlenici, a riječ je već o polovici studenog, ne znaju koliko je zaraženih. Osim što se međusobno prebrojavaju.

“U HNK-u je doista sve pod kontrolom. Mi smo iznimno sretni da do prije nekoliko dana u HNK nije bilo pozitivnih osoba. Posljednjih dana sveukupno je petero zaraženih u operi i drami”, govori Dubravka Vrgoč, intendantica HNK Zagreb.

Nakon ove izjave u Dnevniku, četiri dana kasnije, mijenja priču. U pisanom odgovoru za portal teatar.hr. Tvrdi da oboljelih, samoizoliranih i izoliranih do sredine mjeseca nije bilo.

Slijedi niz upita, što pisanim putem, što telefonski. Kada smo stupili u kontakt, brojku zaraženih najprije nije htjela otkriti, da bi potom na inzistiranje rekla da je oboljelih bilo ili jest oko petnaest.

Intendantica HNK Dubravka Vrgoč nije htjela pred kameru, nego je preko vozača poslala fascikl sa dokumentacijom oko epidemioloških mjera koje su poduzete unutar kuće od samog početka korona krize. Međutim, ovo sve nije otklonilo brojne nejasnoće. Nekoliko dana poslije stiže novi odgovor. Naime, odbacuje prozivke da nije obavještavala zaposlenike o zaraženima i objavljuje novu brojku:

“Što se tiče ukupnog broja pozitivnih na COVID-19, do sada ih od početka pandemije uključujući današnji dan ukupno je u našem kazalištu bilo 48 od 503 zaposlena djelatnika”, odgovor intendantice Vrgoč.

No u izvješću koje je poslala, prvi zaraženi spominje se tek krajem listopada. Dakle, u dva dana brojku je utrostručila. Protiv čelnice HNK podnesena je i kaznena prijava.

“Nisu se poštivale epidemiološke mjere i skrivali su se podaci o oboljelima te se time ugrozilo njihovo zdravlje i život i zdravlje njihovih obitelji”, izjavila je Snježana Banović.

Tena Lebarić spominje primjere splitskog, riječkog ili osječkog HNK kada je samo dvoje ljudi bilo zaraženo. No odmah su cijeli ansambl izolirali da bi se ostali oporavili, međutim to kod nas se nikad nije napravilo.

Ministrica kulture oko ove teme nije htjela pred kameru. Iz ministarstva kao i stožera civilne zaštite odgovoreno nam je da nepravilnosti nije bilo kao ni nepoštivanja mjera. A intendantica Vrgoč, iako svjesna datuma emitiranja priče zatražila je da u priču uvrstimo i mišljenje Kazališnog vijeća, čiji je sastanak zakazan tek za ponedjeljak, piše Dnevnik.hr

Najnovije

Još iz rubrike